Skrekk og gru

WP_20141103_005Hvordan kan man få barn fra 5. – 7. trinn å kjenne på frykt? Skrekk og gru-uken kom rett etter Halloween, og da var utfordringen å finne noe som kunne skremme passelig mye, uten å bli for overdrevet, eller enda verre: resultere i latter og kanskje til og med forakt hos de store barna. Barn i dag er vel bevandret i all slags effekter og lar seg ikke lure så lett. Derfor tenkte jeg at det ville være lurt å skremme dem på andre måter enn med masker og teaterblod. Karakteren ble et Elisabethansk spøkelse, men uten annen sminke enn et blekt fjes og litt svart under øynene. Med meg hadde jeg tre tildekkede krukker med tall på. I den første lå det en liten rosa kosegris, i den andre lå det lekeedderkoppspinn, og i den siste var det lekeslim. Det å skulle stikke hånden sin nedi noe man ikke kan se, er skummelt, selv for tøffe mellomtrinnsbarn. Det Elizabethanske spøkelset hjalp til med å gjøre det verre for dem ved å si ting som: «Slapp av. De biter ikke. Så ofte.»

Etter at de hadde gjort seg ferdige med å kjenne, fikk de skrive på en lapp hva de trodde det var inni krukkene. Fasiten fikk de etter at de hadde vært inne på Biblioteksbussen og lånt bøker.